torsdag 12 december 2013

Skammerens datter

Ni som har följt den här bloggen ett tag har nog märkt att jag älskar den danska fantasyförfattarinnan Lene Kaaberbøls Skämmar-serie, som består av böckerna Skämmerskans dotter, Skämmartecknet, Ormens gåva och Skämmarkriget. Har ni inte läst dem är det ett måste! Jag läser faktiskt om serien just nu på mina tågresor, och jag slutar aldrig älska berättelsen om Dina som kan se alla människors mörkaste hemligheter, bara genom att se dem i ögonen. Hon är så ensam, tills hon måste bege sig till borgen i staden Dunark för att hjälpa sin mor att avgöra vem som verkligen mördat borgfursten och hans svärdotter. Där möter hon Nico, furstesonen som alla tror är mördaren, och Drakan, mannen som klarar av att se en Skämmerska i ögonen utan att ens blinka... Åh, det är så bra på så många nivåer!

I alla fall, om man nu råkar vara ett lika stort fan som jag är, samt även råkar bo i närheten av Köpenhamn, då kan jag berätta att Østre Gasværk Teater sätter upp Skammerens datter (1 och 2) fram tills 2 februari! 

Skammerens datter 1 gick som musikteater under hösten 2012 (vilket jag tyvärr totalt missade), och är baserad på den första boken (Skämmerskans dotter) i serien. Nu är den tillbaka igen, och verkar helt fantastisk. Jag har redan förälskat mig i musiken (lyssna mer här).



Skammerens datter 2 är nu uppföljaren, baserad på de tre efterföljande böckerna (Skämmartecknet, Ormens gåva och Skämmarkriget). Berättelsen om den slutliga uppgörelsen mellan Dina, Nico och Drakan. Om det ens blir i närheten av lika mäktigt och sorgligt som i böckerna... ja, då vet jag inte vad.



Och om man vill göra något riktigt fantastiskt så kan man även gå på Skammer-maraton, där man kan gå och se BÅDA föreställningarna och äta riktigt gott mellan. Det är ju liksom för bra för att vara sant!

Jag ska verkligen försöka gå, för jag skulle ångra mig så sjukt mycket annars. Men om man nu inte befinner sig i närheten av Köpenhamn, kan jag även tipsa om Sveriges Radios radioteater Skämmerskans dotter, som sändes för några år sedan med Mylaine Hedreul som Dina och Gustav Skarsgård som Nico. Nu går den att köpa på CD! Perfekt julklappstips!

Sedan måste jag också nämna att den första boken äntligen verkar vara på väg att filmatiseras! Enligt IMDb ska filmen ha premiär redan i slutet av 2014, och på den här Facebooksidan kan man följa filmens utveckling. Jag kan knappt vänta.

Bild: Nepenthe Film

2 kommentarer:

  1. Är det samma Kaberbøl som skriver romaner med en Friis?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det! Det är deckare hon skrivit med Friis, inte sant? Har inte läst dem, men älskar verkligen den här serien av Kaaberbøl. Du vill inte följa med och se den? Du är en av mina få vänner som verkligen kan danska! ;)

      Radera