måndag 20 oktober 2014

Ett första utkast!

Ja, ni läste rätt. Efter att ha arbetat med den här boken nästintill varje dag sedan i februari har jag avslutat det första utkastet. Det känns skönt, men samtidigt lite märkligt. Jag har tänkt på den här idén så länge, och nu finns den faktiskt här. I sin oborstade, råa form, men ändå som en början till vad som kanske kommer att lyckas bli en ny bok.

För mig är ett första utkast dock ett av de första stegen på en ganska lång väg att vandra. Det här är steget då jag helt enkelt bara skrivit ner hela berättelsen som jag haft den i huvudet. Det viktiga är inte att det blir perfekt och fantastiskt från början, utan att få ut berättelsen på papper och se om den verkligen är så bra som jag tror att den är.

Nästa steg är genomläsning, och en rejäl redigering för att skapa ett andra utkast, vilket är mer av ett utkast som någon kanske skulle kunna få läsa.

Men nu har jag alltså mitt stenblock. Och med det sagt är det dags för mig att börja skulptera en riktigt snygg staty.




6 kommentarer:

  1. Vilket fint omslag? Vart hittade du det?
    Och JÄTTESTORT grattis till första utkastet! Det var länge sedan jag var i det skedet i mitt skrivande, men jag kommer ihåg känslan. Det är rätt stort :)
    PS. Jag skrev en kommentar nyss men vet inte om den fungerade... Om det blir två så får du gärna ta bort den ena :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket till allt! Det känns jättebra, men också så där läskigt som det gör när man är i början av någonting helt nytt. Ska bli spännande att se vad som händer med det här manuset. :)

      Och ja, jag tycker också om omslaget! Det var faktiskt min pappa som gav mig det, för att han tyckte att jag skulle ha manuset i något fint för att inte skada det. :) Har dock aldrig sett det hemma i Sverige, men här (mina föräldrar bor i Paris) finns det att köpa bland vanliga pärmar i bokhandlar. De är väldigt fint och praktiska!

      Radera
  2. Åhh så nyfiken jag är! Go Emma, go Emma!! :D

    Du har förresten fått ett litet award av mig på bloggen, hihi :) http://gpkjeilen.blogspot.se/2014/10/sisterhood-of-world-blogger-award.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, tack så hemskt mycket Gabriella, både för kommentar och award! :) Jag ska försöka hinna med att få upp ett inlägg om det under morgondagen! Tack, tack!

      Radera