måndag 1 juni 2015

Just nu...

... jobbar jag med: Ett paper i metod och två uppsatser i etik. Den 12 juni tar terminen slut och jag längtar så mycket efter att få återvända till Aphelium igen! 

... läser jag: Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Så fin kärlekshistoria. Älskar X-Men-referenserna. Bästa citatet (hittills):
"Jag tror inte att jag andas när vi inte är tillsammans", viskade hon. "Och det betyder att när jag får syn på dig på måndag morgon har det gått cirka sextio timmar sedan jag fick någon luft. Det är nog därför jag är så retlig och fräser åt dig. Det enda jag gör när vi inte är tillsammans är att tänka på dig och det enda jag gör när vi är tillsammans är att få panik. Bara för att varenda sekund känns så viktig. Och därför att jag har tappat greppet och inte vet vad jag gör. Jag är inte min egen längre, jag är din, och tänk om du får för dig att du inte vill ha mig! Du kan väl inte vilja ha mig lika mycket som jag vill ha dig!" 

... tittar jag på: Tv-serier! Följer Game of Thrones och Barnmorskan i East End. Har även sett klart fantastiska Jordskott och tyska miniserien Tannbach - ett krigsöde (någon annan som förresten tyckte att musiken i inledningen kändes som ett försök till att efterhärma Game of Thrones?)

... lyssnar jag på: Mumford & Sons nya album, Wilder Mind. Även soundtracket till nya filmatiseringen av Far from the Madding Crowd. Och så lite klassisk musik och blandad kompott på det.



... beundrar jag mest: De fjorton inbundna klassikerna från Penguin's Clothbound Classics som jag fick i födelsedagspresent (jag fyllde 25 den 16 maj!). De är de vackraste böcker jag någonsin ägt.

... längtar jag efter: Att terminen ska ta slut så att jag kan få ägna mig åt redigeringen av Aphelium. Och sedan ska jag inleda sommaren i Aten efter Midsommar, dit jag ska åka på ett stipendium via Författarförbundet! Det ska bli så spännande.

... vill jag tipsa om: Den här underbara humorsketchen/minidokumentären om när Coldplay tänkte göra en musikal av Game of Thrones (med de riktiga skådespelarna i rollerna!). Kan se om den hur många gånger som helst! Älskar framför allt Kit Haringtons "Wildling" och Nikolaj Coster-Waldaus "Closer to home". Underbart. Så himla underbart. Varför finns inte denna musikal på riktigt?

6 kommentarer:

  1. Härlig uppdatering och vilka fina böcker du fått! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ja, de är så vackra. Ser fram emot att få läsa om några av klassikerna och läsa de jag ännu inte läst. De är början till mitt framtida bibliotek. <3

      Radera
  2. haha älskade den där lilla musikalen. Hade definitivt gått på den! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! :) Det hade jag med. Jag bara väntar på att George R. R. Martin ska ångra sig. ;)

      Radera
  3. Eleanor & Park är verkligen fantastisk, men jag tror nog ändå att Fangirl är min favorit av Rowells böcker :)
    SV: Tack för de hjälpande orden kring redigeringen! Jag tror jag får köra med din teknik ett tag (redogöra efteråt) och se hur det känns... Vill ju inte lägga onödigt mycket press på mig själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på hur mycket jag gillar Eleanor & Park ska jag definitivt kolla upp Fangirl! Har hört mycket om den också. :)

      Och var så god! Jag tror att det viktigaste är att man hittar ett sätt som fungerar för en själv. Det ska ju vara kul! ;)

      Radera